ادیت اکسپرتس

ادیت اکسپرتس

شرکت ادیت اکسپرتس ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به پایان نامه,پایان نامه کارشناسی ارشد,پایان نامه دکترا و...
ادیت اکسپرتس

ادیت اکسپرتس

شرکت ادیت اکسپرتس ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به پایان نامه,پایان نامه کارشناسی ارشد,پایان نامه دکترا و...

روند دفاع پایان نامه های کارشناسی ارشد

پس از یک سال تحقیق و پژوهش و تجزیه و تحلیل و پشت سر گذاشتن تمامی مراحل انجام پایان نامه لازم است اساتید و صاحب نظران تلاش شبانه روزی شما مورد سنجش و آزمون قرار دهند. لذا رویدادی به نام دفاع از  پایان نامه وجود دارد که به منزله سطح دانش علمی کسب شده د توسط دانشجویان در این دوران است.

روند دفاع پایان نامه های کارشناسی ارشد  


هر دانشگاهی موظف است پس از اتمام پایان نامه ارشد یا دکترای دانشجو جلسه دفاع برگزار کند و دانشجو موظف است پیش نویس پایان نامه را چند هفته ای پیش از برگزاری جلسه دفاع در اختیار اساتید راهنما و داوران قرار دهد.  شرکت‌کنندگان در جلسه دفاع را افراد زیر تشکیل می‌دهند:
1- گروهی تنها عنوانی هیات داوران که توسط مدیر گروه اموزشی دانشکده معرفی می شوند و متخصص رشته مورد نظر هستند.
2-  دانشجویان، اساتید، محققین و علاقه مندان به موضوع جلسه دفاع.
3- دانشجوی ارائه دهنده  پایان نامه
دانشجو موظف است تاریخ و ساعت دقیق برگزاری جلسه دفاع را از طریق نصب اعلانیه در محیط دانشکده و دانشگاه به اطلاع عموم برساند.


مراحل برگزاری جلسه دفاع


مرحله اول: استقرار مخاطبین و مهمانان جلسه به ویژه اساتید راهنما، داوران و ... در جایگاه های خاص خود.
مرحله دوم: معرفی دانشجوی ارائه دهنده پایان نامه و اعلام برنامه توسط نماینده تحصیلات تکمیلی و قرائت قرآن 
مرحله سوم: سخنرانی کوتاه استاد راهنما در جهت روشن شدن موضوع تحقیق و نقش و فعالیت دانشجو 
مرحله چهارم: شروع ارائه مطالب توسط دانشجو، که به ترتیب زیر است:
 1-عرض تشکر و قدردانی از اساتید راهنما و مشاوره و بیان دلایل انتخاب موضوع و اهمیت آن موضوع برای انجام تحقیق، 2-بیان روش تحقیق، سوالات، فرضیات، روش های جمع آوری نمونه یا داده، روش های تجزیه و تحلیل و خلاقیت های و جنبه های نوآوری کار 3-بیان نتایج و ارزیابی فرضیات که می تواند فرضیات را تائید یا رد کند، ارائه پیشنهادات برای تداوم تحقیق در موضوعات پیرامون موضوع مورد مطالعه و در نهایت تشکر از حضار برای حسن توجه به سخنان شما.
مرحله پنجم: طرح سوالات توسط اساتید داور 
مرحله ششم: جلسه هیات داوران برای ارزیابی عملکرد شما و تعیین نمره
مرحله هفتم: اعلام نمره نهایی هیات داوران توسط نماینده تحصیلات تکمیلی 
نکات قابل ذکر :
 1) به طور کلی و در اکثر دانشگاه های کشور زمان ارائه مطالب در جلسات دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد بین 20 تا 25 دقیقه است و دانشجو باید از حاشیه روی و توضیحات اضافی پرهیز کرده و در زمان مقرر اصل مطلب را ارائه دهد
2) از نکات مهم جلسات دفاع  پایان نامه ها توجه به چکیده ی پایان نامه است که از نظر داوران اهمیت خاصی دارد چرا که بیشتر داوران فرصت و یا حوصله مطالعه کامل پایان نامه را ندارند لذا یک چکیده کامل و در عین حال کوتاه آنها را در جریان نسبتا کاملی از  پایان نامهدانشجو قرار می دهد. یک چکیده کامل و کوتاه باید معرف همه آن نکات ضروری ای باشد که شما می خواهید به مخاطبین به خصوص اساتید در جلسه ی دفاع ارائه دهید.
•  در ادبیات تحقیق، محقق باید مشخص کند که این ادبیات چه ارتباطی با موضوع او دارند و چگونه آنها را گزینش کرده است.
• اگر هرگونه مدل یا شاخصی استفاده می کنید باید حتما توضیح دهید که چرا آن را انتخاب کرده اید و چرا از مدل های دیگر استفاده نکرده اید.
• اگر در  پایان نامه خود به ترکیب چند مدل یا اصلاح یک مدل یا حتی معرفی یک مدل جدید پرداخته اید حتما این موضوع را با هیجان و توجه ویژه ای نزد مخاطبین خود پر رنگ کنید.
• حتما کمی، کیفی یا ترکیبی بودن روش شناسی را به طور دقیق مشخص کنید.
• اگر در گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده کرده اید لازم است برای جبران محدودیت های پرسشنامه از روش های دیگر بهره بگیرید و حتما این روش ها را ذکر کنید. اگر برای بدست آوردن اطلاعات خود به جمع آوری نمونه پرداخته اید حتما از تکرار های مختلف 3 تا 5 تایی استفاده کنید تا خطاهای آزمایشی را کمتر کنید.
• حتما در پیشنهاددهی پایانی تمامی جنبه های کار را در نظر بگیرید حتی اگر پیشنهاد شما جنبه های مضر و منفی داشته باشد حتما آن را با دلیل مطرح کنید.
• اگر منافع تحقیق شما به گروه خاصی می رسد حتما نام آن گروه و منافع را کامل شرح دهید.
• توجه داشته باشید که شما پژوهشگر یا محقق هستید پس از ذکر کلماتی چون مولف یا نگارنده به عنوان پیشوند نامتان خودداری کنید.
• لازم است تعاریف مختلف راجب موضوع مورد بررسی خود را بشناسید و حتما ذکر کنید که کار شما بر مبنای کدام یک از تعاریف است. توجه داشته باشید که دفاع از پایان نامه 50% نمره قبولی شماست پس با اعتماد به نفس، مسلط و مغرورانه سخنرانی کنید.
• طراحی یک پاورپوینت از نکات بسیار مهم برای یک دفاع موفق است. اگر نکته ای در کار شما پررنگ و طرح آن ضروریست بهتر است آن را با علائم، بولد یا متحرک سازی به مخاطب نشان دهید. ارائه جداول، نمودارها و تصاویر مرتبط قطعا بیش از مطالب طولانی برای داوران جذاب است و این امر باعث می شود داور از دیدن اسلایدهای شما لذت برده و حواس آن متمرکز نقاط قوت کار شما شود تا نقاط ضعف.
• حجم پایان نامه مطلوب از دیدگاه اکثر داوران بین 20 تا 30 هزار کلمه است که در خصوص رساله دکترا معمولا به 60 تا 80 هزار کلمه هم می رسد.
• بهترین مکان برای ارائه حذفیاتی که حجم پایان نامه شما را افزایش داده، بخش پیوست پایان نامه است.
• تمامی نکات مثبت و هرآنچه که برای بهتر شدن کار خود انجام داده اید در جلسه دفاع مطرح کنید و این حس را به همه القا کنید که شما کار بزرگی انجام داده اید.
• ترجیحا از کلمات عربی و انگلیسی استفاده نکنید و در صورت لزوم حتما به معنا و مفهوم آن به طور مختصر بپردازید.
• یک دفاع خوب دفاعی است که تمامی افراد شرکت کننده که از کار شما بی اطلاع هستند در پایان کاملا با موضوع آشنا شده و کار شمارا درک کرده باشند. پس روان، ساده و در آرامش سخن بگویید.
• اکثر داوران شناخت دقیق و درستی از کار شما ندارند پس به مطالعه چکیده و فصل سوم (روش شناسی) خواهند پرداخت، پس در نگارش این دو بخش دقت کنید.

منبع: روند دفاع پایان نامه های کارشناسی ارشد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.